Nelson Mandela and the Collapse of Apartheid

Nelson Mandela and the Collapse of Apartheid

Gymnasium

Geschichte

10. | 11. | 12. Klasse

12 Unterrichtsstunden

Beschreibung

Nelson Mandela widmete sein gesamtes Leben dem Kampf gegen die Apartheid in Südafrika, diesem perfiden System von Rassismus, das Menschen mit schwarzer und weißer Hautfarbe radikal trennte. Erbarmungslos von der südafrikanischen, weißen Regierung verfolgt, musste er über 27 Jahre in Gefängnissen verbringen. Nach seiner Freilassung 1990 verhandelte Mandela die ersten freien und gleichen Wahlen und wurde 1994 zum südafrikanischen Präsidenten gewählt.
Leseprobe ansehen
# nelson mandela
# apartheid
# rassentrennung
# südafrika
# menschenrechte

Kompetenzen

Klassenstufe:ab Klasse 10
Dauer:12 Unterrichtsstunden
Inhalt:Kolonialismus, Imperialismus, Kolonialkriege, Apartheid, Rassismus, Genozid, Aussöhnung und multikulturelle Gesellschaft in der Rainbow Nation
Kompetenzen:Informationen erarbeiten und strukturieren, Dokumenten- und Quellenanalyse, Stellungnahmen formulieren
Medien:Internetrecherchen, concept maps erstellen, Präsentationen vorbereiten und durchführen, video clips bearbeiten, podcast erarbeiten

Inhaltsangabe

1./2. Stunde

Thema:Mandela – A Rebel Turned Statesman
M 1The Life and Strive of Nelson Mandela: 1918–2013 / Growing up, political activities, gallery walk
M 2Mandela in Film / film workshop, running sheets, posters
M 3Mandela Quotes / thinking in historical contexts
M 4Key Dates in the Life of Nelson Mandela / matching dates
Kompetenzen:working with documents and factual texts, reading and viewing comprehension, sorting information according to different contexts
Benötigt:Arbeitsmappe als Portfolio, Internetzugang, wall paper

3./4. Stunde

Thema:Roots of Apartheid – German Southwest Africa
M 5Different Positions / role of Imperial German army, genocide, forerunner of SA apartheid / Herero and Name rebellion against German colonisation, destruction of communities
M 6aGerman Colonialism / racism in colonies
M 6bHerero and Nama Genocide / recognition of genocide by German government, changes in cultural memory
M 6cReparations for Namibia / current allocation and land conflicts, failure of a historical gesture
Kompetenzen:mediation viewing comprehension, evaluating historical events, summarising information, group discussion, comparing results
Benötigt:Arbeitsmappe als Portfolio, Internetzugang, novel excerpt

5./6. Stunde

Thema:The Scramble for Africa – Timeline of Exploitation
M 7aA Brief History of European Colonisation / consequences of the “scramble”, Berlin Conference (1884), British New Imperialism, geometrical boundaries
M 7bOppression of Khoikhoi and Xhosa / Xhosa cattle killing, starvation and forced labour
M 7cZulu Impression of First White Men / “rude of manners”, impact of Afrikaners on economic and political situation
M 8South African History / chronology of key events, inside-outside circle
Kompetenzen:text analysis, reciprocal reading, evaluating historical events, assessing consequences of exploitation
Benötigt:Arbeitsmappe als Portfolio, Internetzugang, wall paper

7./8. Stunde

Thema:The Regime of Apartheid
M 9Origins of Apartheid / racial segregation, ANC fight for victims, turning point in African European relations, think-pair-share
M 10Apartheid Set in Law / climax of apartheid, massacres of Sharpeville and Soweto, placemat activity
M 11Institutionalising Racism / effects and justification of apartheid, ANC movement, white supremacy and everyday life, “they are like children”, placemat activity (for podcast)
M 12Apartheid and Reactions to it / architects of apartheid, unrest in the African, Coloured and Indian communities, segregation as part of law, political tactics of the “Black Pimpernel”
Kompetenzen:listening comprehension (African accent), cartoon analysis, delineating main developments, creating a podcast
Benötigt:Arbeitsmappe als Portfolio, Internetzugang, advanced: podcast via smartphone (flipped classroom)

9./10. Stunde

Thema:The Fight against Apartheid
M 13Imperial Racism / Afrikaners and Germans under Hitler, fixed believes, ignoring the native vote, placemat activity
M 1478 % of the People are the ‘Others’ / original report from the 1960s South Afrika, blend of cruelty and idealism
M 15Collapse of Apartheid / Black Consciousness and Steve Biko at court and killed in custody
M 16Mandela’s Fight / anti-apartheid movement, veering from non-violence, peaceful aims, international support
Kompetenzen:working with historical sources, viewing and listening comprehension
Benötigt:Arbeitsmappe als Portfolio, Internetzugang, newspaper report

11./12. Stunde

Thema:Quo Vadis, South Africa?
M 17Timeline / recent developments
M 17The Father of a Nation / Nobel Peace Prize, Long Walk to Freedom /credited with ending apartheid, symbol of the cause of human rights
M 18The Truth and Reconciliation Commission / pros and cons of commission, fishbowl discussion
M 19Future Challenges / food relief and clean up, (im)migration and xenophobia, uncertain development
Kompetenzen:viewing comprehension, assessing historic moments, working with timeline, think-pair-share
Benötigt:Arbeitsmappe als Portfolio, Internetzugang, current timeline

Lernerfolgskontrolle

M 20Student Protest and Police?

0,00 €

Für Schulen & Fachschaften

Egal ob einzelne Fachschaft oder komplette Schule: Mit unseren flexiblen Abo-Modellen finden wir den richtigen Weg, um den Unterricht von Ihnen und Ihres Kollegiums einfach zu gestalten.