Sefi Atta: “Green” - Analysing a short story

Sefi Atta: “Green”

Berufliche Schulen | Gymnasium | Mittlere Schulformen

Englisch

7. | 8. | 9. Lernjahr

8 - 9 Unterrichtsstunden

Beschreibung

Die Unterrichtseinheit zu Sefi Attas Kurzgeschichte "Green" bietet Schülerinnen und Schülern die Möglichkeit, sich intensiv mit den Themen Immigration, Integration und kultureller Identität auseinanderzusetzen. Im Mittelpunkt steht die Geschichte einer nigerianischen Familie, die in den USA ein neues Leben beginnt. Die Lernenden festigen Kompetenzen in den Bereichen Literaturanalyse, interkulturellem Verstehen, sprachlicher Kommunikation und kritischem Denken.
Leseprobe ansehen
# short story
# immigration
# multiculturalism
# generations
# identity

Kompetenzen

Dauer:8–9 Unterrichtsstunden (inkl. Test)
Kompetenzen:1. Leseverstehen: literarische Texte verstehen und deren linguistische und stilistische Besonderheiten analysieren; 2. Interkulturelle Kompetenz: sich mit Immigration, Integration und kultureller Identität mündlich und schriftlich auseinandersetzen
Thematische Bereiche:generational differences, immigrant experience, multiculturalism, identity

Inhaltsangabe

Lesson 1

Topic:Introduction – Becoming an American
M 1“If you’re born here …” – American citizenship / Describing and analysing a cartoon; thinking of positive and negative effects of jus soli; activating knowledge about the American citizenship; drawing a cartoon

Lessons 2–7

Topic:The short story “Green” – Immigration and cross-cultural encounters
M 2Sefi Atta: “Green” – A short story / Reading a short story
M 3Understanding the short story “Green” – At the immigration office / Reflecting about the symbolism of the colour green; summing up the situation of the family, the narrative perspective and the immigration process; creating and playing out interview with the immigrants at the office about their experiences
M 4Mardi Gras in New Orleans – Finding out about the tradition / Gaining basic information on Mardi Gras in New Orleans by watching a video; discussing the meaning of the traditions; analysing the description of New Orleans in the short story; creating a timeline on the multicultural history of New Orleans with the help of a text
M 5First- and second-generation immigrants – Analysing the short story / Revising difficult “immigration terms”; analysing the parents’ personalities and the parent-daughter relationship; writing an e-mail
M 6The role of sports in the USA – Analysing the short story / Describing pictures; completing a multiple-choice test; analysing the role of soccer in the short story and the attitudes of the protagonist and her parents; writing a comment
Needed:
  • Devices to play the video and open the online text in M 4

Lesson 8

Topic:Test
M 7Test – Sefi Atta and her short story “Green” / Filling in gaps

0,00 €

Für Schulen & Fachschaften

Egal ob einzelne Fachschaft oder komplette Schule: Mit unseren flexiblen Abo-Modellen finden wir den richtigen Weg, um den Unterricht von Ihnen und Ihres Kollegiums einfach zu gestalten.